onsdag 19 april 2017

Explain Everything

Appen som låter barnen förklara nästan allt. 




För er som inte har testat Explain Everything är det verkligen en app jag kan rekommendera. Det är en av dom där apparna som när jag upptäckte den fick mig att tänka att precis den här funktionen har jag önskat i en app länge. Helt underbart när man hittar den typen av app. 

Ska dock redan nu meddela att det finns en nackdel med appen, den kostar pengar... i app världen skulle jag nog till och med kunna säga att den är ganska dyr (ca 85 kr). 
Men för en förskola som arbetar med sin digitalisering skulle jag vilja säga att den är helt klart värd det. Det finns en gratisversion av appen som du kan nyttja i 30 dagar, denna version är utmärkt för att testa och se om du gillar appen, jag skulle rekommendera att börja med den.

Första gången du öppnar appen har den pedagogiskt och utförligt beskrivningar på funktionerna i appen. Som pedagog kan jag se en vinst i att ta sig tiden att verkligen titta igenom dessa. Där får du tips, idéer och handfasta instruktioner kring hur appen fungerar. 

I appen finns bland annat dessa funktioner: 


  • Skriv in text i olika färger, storlekar och typsnitt. Det finns även möjlighet att göra överstrykningar med olika färger. Du kan även kopiera text, låsa texten på plats, lägga texten över ett annat objekt osv. 
  • Surfa på en webbsida samtidigt som du spelar in. 
  • Använda laserpekare för att visa vad du vill fokusera på.
  • Rita i appen
  • Infoga figurer som pilar, cirklar,stjärnor osv 
  • Infoga filer, bilder och filmer från din kamerarulle, Dropbox, Google Drive, och många fler.
  • Beskära och rotera bilder eller ta en ny bild direkt i appen.
  • Exportera din färdiga skärminspelning till kamerarullen, YouTube, e-post osv. 
För mig har appen varit framförallt ett hjälpmedel i reflektionen tillsammans med barnen. 

Eftersom jag har fått många frågor kring hur vi använt appen utan att det blir för avancerat med fullständiga beskrivningar av alla funktioner (jag kan skriva ett inlägg om det också om det skulle önskas) ska jag försöka sammanfatta några av de mest använda funktionerna i min verksamhet. 

Reflektion 

I reflektionen med barnen har vi använt Explain Everything genom att plocka fram en bild eller ett kollage av bilder och låta barnen fritt reflektera kring sitt lärande. Samtidigt som de verbalt berättar har de i appen fått visa genom att rita och markera på bilderna medan vi använde inspelningsfunktionen. På så sätt har vi kunnat gå tillbaka och titta tillsammans, dela med kompisar, föräldrar osv.

Projektet

I min projektgrupp arbetar vi med kartor, kartor har också utvecklats till en mängd vägbeskrivningar och vägbeskrivningar är superlätt att göra med hjälp av Explain Everything. 
Vi har helt enkelt lagt in en kartbild taget över de område barnet/barnen ansåg lämplig lagt in den i appen och så har barnen medan inspelningen var igång förklarat och ritat upp sin väg. 
Vägbeskrivningarna är sedan något vi kan använda på våra utflykter, något man kan skicka med en annan grupp eller liknande. 

Skattjakt 

Barnen jobbar just nu på att göra beskrivningar för varandra som blir som en skattjakt. Detta är även något jag som pedagog använt mig av i verksamheten. Det är en toppenövning för att öva på att följa klurigare instruktioner, lista ut gåtor osv. 

Teckningar 

En ganska vanlig (tror jag) tradition på förskolan är att barnen får berätta till sina teckningar och att pedagogen eller barnen skriver en liten text kring vad barnen berättat och sätter upp bredvid. Här är Explain everything helt underbar. Genom att ta en bild på teckningen, lägga in den i appen så får du möjlighet att spela in barnens beskrivning. Barnen kan då också ringa in eller markera på annat sätt detaljer i sina teckningar. 

Dela med föräldrar 

Eftersom barnen får möjlighet att spela in sina beskrivningar medan de arbetar underlättar det också i återberättande de gör med sina föräldrar. När barnen gjort en Explain everything är detta ett underbart stöd när de vill återberätta för sina föräldrar. Ett färdig inspelat projekt med färdiga förklaringar kan många gånger vara lättare än att förklara saker på plats. 

QR-koder 

Gör barnen projekt med bilder där man inte ser något barn, inte hör några namn osv kan även projektet skapas som filer du kan skapa en QR kod av. Detta är något jag vid flera tillfällen använt mig av genom att skapa QR koder att sätta bredvid kartor, teckningar osv för att få med barnens egna beskrivningar. 
Det är dock viktigt att kolla över sekretessen inte bara generellt utan även vad den egna stadsdelen/ kommunen osv säger om röster osv. Alltid bäst att dubbelkolla sekretessregler. 

Detta var några första tips på hur vi arbetat med appen. Det finns såklart mycket mer man kan göra och det kanske kommer en del två av tips och idéer kring Explain Everything. 
Vill du veta mer, ha en mer ingående beskrivning av appen eller liknande, tveka inte på att höra av dig. 

// Malin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar