måndag 27 april 2015

Pic Collage och pedagogisk dokumentation

Pic Collage, såhär funkar appen - 

sen får fantastin flöda 


Pic collage är nog en av de vanligaste apparna för enkel dokumentation i förskolan, men jag har förstått att många fortfarande inte hittat denna lilla pärla eller förstått riktigt hur många funktioner appen faktiskt erbjuder med tanke på att det trotts allt är en gratis-app. 

Så här gör du: 

Börja med att ladda ner appen, om den inte redan finns på din lärplatta (iPad). 


När du öppnar appen hamnar du här: 





När du har valt vilka bilder du vill använda finns två alternativ (förutsatt att du inte redan valt vilken "mall du vill använda". 
Du kan nu
 1. välja att fördela bilderna på egen hand över sidan, du kan då förstora/förminska, vrida och flytta bilderna tills bilderna ligger på ett sätt du känner dig nöjd med. 
2. Välja en mall i nedre vänstra hörnet. Fördelen med att välja mallen efter att du valt bilder är att appen nu visar fler förslag som passar för just ditt antal bilder. 
Nu kommer appen passa in dina bilder i mallen, men vill du byta bild mellan de olika rutorna går det självklart alldeles utmärkt att göra. Det är bara att dra en bild till annan ruta och släppa den där, bilderna byter då plats med varandra. Fortsätt så tills du är nöjd med utseendet. 

Åter till den här symbolen: 


När du valt dina bilder kan du komma tillbaka till denna meny genom att trycka på + symbolen i nedre delen av sidan. 
Här kan du välja en mängd olika funktioner, vill du lägga till fler bilder trycker du på "Photos", men det finns också andra roliga saker du kan göra här. 
Håller du kanske på att skriva ett informationsblad till föräldrarna eller liknande och behöver en bild från nätet? Då väljer du web images - glöm inte att tänka på vilka bilder du har rätt att använda. 

Du kan lägga till Youtube klipp, kanske en film barnen skapat? 

Text är en funktion jag så gott som alltid använder, du kan skapa en hel sida med bara text för att komplettera eller lägga till text till dina bilder. 


Det finns en mängd olika stilar att välja på texten, så det är bara att välja den som passar ditt projekt bäst. 


Stickers använder jag inte så ofta men det kan vara bra när du skall göra bilder anonyma, t.ex. för att täcka över eventuella namn eller ansikten. Barn brukar älska den funktionen. 



Bakgrund använder du för att lägga till bakgrund i ditt projekt, det brukar höja utseendet markant. 
Det finns såklart en hel del att välja mellan för att hitta en som passar. 


När du känner dig nöjd med ditt kollage är det dags att spara det, 
I nedre högra hörnet på appen finns en symbol du trycker på för att spara. 
Denna ruta kommer då upp, kollaget är nu sparad i din kamera rullen. 



Eftersom för tillfället inte kan skriva ut direkt från vår iPad så brukar vi lägga över våra färdiga kollage i datorn och skriva ut därifrån men jag har hört att andra kan skriva ut direkt från sin iPad. 

Överkurs: 

Appen erbjuder även några redigeringsmöjligheter för de bilder du valt att lägga in i ditt kollage. 
Genom att dubbelklicka på en av bilderna kommer denna meny upp: 


Här kan du välja vad du vill göra med din bild, för olika effekter på bilden trycker du "Effects" (se mer nedan) 
"Border" hjälper dig att lägga ramar på dina bilder, funkar bäst om du inte valt en färdig mall för dina bilder. 
"Scissors" ger dig möjlighet att klippa ut delar av din bild till ditt kollage. 
"Set as Background" låter dig använda bilden som bakgrund i ditt kollage. 
Med "Duplicate" kan du dubbla bilden du valt. 



Ovan ser du menyn som kommer upp om du väljer "Effects" 
Här kan du ändra ljuset, framhäva färger klippa bilden med mera. 
Bara att utforska! 

När man provat på appen några gånger brukar den vara ganska enkel att använda och barn, dom behöver inte ens några gånger... låt dem utforska och dom kan direkt. 
Många fina kollage blir det. 
Tips: Vi tyckte att denna app var utmärkt när vi ville ta reda på vad våra barn tyckte bäst om på förskolan. Vi bad dem arbeta tre och tre och gav dem uppgiften att göra ett kollage som visade deras favoritsaker/aktiviteter på förskolan. Det blev kanonfina kollage med bilder, färg, effekter och en hel del text. 






Skriv gärna en kommentar om du har något fråga, fundering eller om något var svårt att förstå. 
Lätt att missa bitar när man arbetat med en app ett längre tag. 

/ Lycka till







måndag 20 april 2015

Bildspel och film med Flipagram

Att skapa ett snabbt bildspel eller enkel film 

 med Flipagram 


Det finns en mängd olika appar som tillåter oss att redigera bilder, filmer och skapa fantastiska bild- kollage och härlig dokumentation. Men det kan vara svårt att hitta appen som passar bäst för precis det där projektet man vill starta just nu... eller en app som är så enkel att både vuxna och de yngre barnen i förskolan kan hjälpas åt att skapa enkla filmer och bildspel. 

En av de appar som jag använder för de där första projekten inom filmskapande, är Flipagram. 
I Flipagram kan du skapa korta bildspel och filmer (30 sekunder) av bilder du har i din kamerarulle på en smartphone eller lärplatta (iPad). Du kan lägga på olika filter för att ändra "känslan" på bilderna öka eller sänka hastigheten på hur fort de bilder du lagt in spelas upp, lägga till titeltext och musik med mera. 


Såhär funkar det: 

Först och främst måste du ladda ner appen, den är gratis men erbjuder "köp inuti app" gå gärna in på inställningar och stäng av dessa innan du låter barnen arbeta med appen, precis som med andra appar vi har på våra lärplattor. 


Efter att du laddat ner appen (eller innan) behöver du ha bilder till ditt kommande projekt. 
Vill du skapa ett bildspel av en aktivitet så kanske du redan har bilderna i kameran, vill du skapa en film är det nu då måste fundera på vilken nivå du ska lägga dig på. Filmen blir max 30 sekunder men det brukar räcka för att göra en häftig film! 
För att pröva principen av att skapa film på detta sätt brukar jag första gången låta barnen ställa upp lärplattan så den står stadigt, den kan med fördel stå på samma plats genom hela skapandet första gångerna. 
Sedan börjar vi med att flytta saker framför kameran, bara lite i taget och ta en stillbild varje gång vi flyttat föremålet eller personen om barnen vill vara med och synas i filmen. När du är nöjd dina bilder och har skapat alla de bilder du behöver för en "storyline" kan du gå vidare in i appen. 

När du öppnar appen ser det ut som nedan, du kan registrera dig och skapa ett konto men eftersom jag inte är säker på hur sekretess reglerna ser ut för företaget och eftersom det går fint att skapa innehåll med appen utan att göra detta kör jag utan att ha registrerat mig. 



Nu har du kommit in i appen och det är dags att välja de bilder du vill ha i ditt projekt. 
När du har gjort det ser det ut som nedan 


När du tryckt nästa kommer du till denna sida: 
När du känner dig klar med din redigering och ställt in allt du vill ställa in trycker du på nästa för att avsluta projektet. 


På denna sidan döper du ditt projekt och sparar det genom att trycka på "färdig" i övre högra hörnet. Appen kommer fråga om du vill dela ditt projekt men detta är inget måste. 
Du har nu fått ditt projekt sparat i din bildrulle, om du inte hittar bilderna bland dina vanliga bilder kan du se om plattan skapat en mapp (under "bilder" - "Album") som heter "flipagram" om den har det ligger antagligen ditt sparade projekt där. 

Och såhär kan slutresultatet se ut: 
video

Kom gärna med frågor om något var oklart! :) 









fredag 17 april 2015

SETT 2015 Torsdag

Dag två

Att vakna på morgonen, göra iordning sig för dagen och gå ner för att äta hotellfrukost. Ganska go känsla faktiskt. Jag är normalt inte en frukost människa, men hotellfrukost... det måste man ju bara älska. 

Torsdagen var förskolans dag på SETT och det märktes, det fanns så många föreläsningar som vi ville lyssna på att det var svårt att välja inför varje pass. Vi hade en plan, en plan B och i vissa fall en plan C. Hade jag kunnat klona mig för att gå på flera föreläsningar varje pass hade jag mer än gärna gjort det. 

Vår dag blev tillslut såhär: 
Martina Lundström - en pedagogik med barnets röst
Nina Edlund - Skapa och lär med digitala verktyg i förskolan 
Anna Stigsdotter - Vidga Omvärlden 
Frida Wikström - Anslagstavlor och hemsidor 

Jag tycker även denna dag var lärorik och inspirerande men föreläsningarna skilde sig mycket mer från varandra denna gång. På Onsdagen lyssnade vi på två uppenbart vana talare, på torsdagen var det lite mer blandat. Några föreläsare kändes helt bekväma på scen, andra mer ovana och nervösa (det hade jag varit).  Men allt som allt var det intressant innehåll och härlig entusiasm för yrket och framtiden som speglades vilket såklart gör en pedagog underbart glad. 

Dagens bästa för mig var Anna Stigsdotter.  Jag hade inför mässan läst boken "Mediepedagogik på barnens villkor" vilken hon medverkar i och hon var den föreläsare under mässan som jag ABSOLUT ville lyssna på. Hennes kapitel var min absoluta favorit i boken och hon var en lika suverän talare. Hennes entusiasm och glädje som förskollärare hade stort genomslag.
 Det var en inspirerande föreläsning om något som ligger varmt om hjärtat för mig, jag är glad att jag fick möjlighet att lyssna. 

Vi gick inte så mycket i utställningen denna dag, något varv blev det förstås i väntan på nästa pass osv men vi kände oss ganska klara efter onsdagens rejäla genomgång. 
Lunchen intogs återigen på Scandic vid mässan, lika gott på torsdagen som onsdagen... nämnde jag att det ingick en kakbuffé? Då kan inget gå fel. 

Tyvärr var vi tvungna att lämna mässan för att hämta väskor och hinna med tåget hem innan mässan avslutades för dagen så vi hann inte med de sista passen, men jag är nöjd och glad med min första SETT-mässa. Nu blir det mycket tankar och funderingar som skall bearbetas och förhoppningsvis förvandlas till handlingar på min arbetsplats. 





SETT 2015 Onsdag


Så många intryck! 

Så var jag hemkommen från Sett 2015, min första mässa men förhoppningsvis inte den sista. 
Det har varit två otroligt intensiva men inspirerande och lärorika dagar. 

Tåget lämnade Göteborgs central redan 5:55 på onsdags morgonen... tidigt. Men vi var taggade! 
Resan upp gick fort, många frågor snurrade i huvudet... hur skulle det bli?
När vi kom upp till Stockholm lämnade vi snabbt av våra väskor på hotellet för att sedan bege oss ut till Kista och mässan. 

Vi började vår SETT resa med att kolla runt lite i mässhallen, vi kom mitt i första föreläsningspasset så mässan var relativt lugn. Det var ganska skönt då vi fick möjlighet att skaffa oss en uppfattning om hur själva mässan såg ut innan vi satte igång på allvar.
Vi hade fått höra att det gällde att komma i god tid om det var något man verkligen ville lyssna på och eftersom vi inte hade en föreläsning att lyssna på första passet hade vi lätt att gå till kön tidigt och  ja, man kan väl säga att det var helt nödvändigt för att få en plats. De föreläsare som var högst tryck på var förstås placerade i de största salarna, men trycket var högt och det var nog inte helt ovanligt att inte alla som hade velat kom in. 

Vi valde vi att lyssna på Micke Gunnarsson  och därefter Dennis Westerberg på vår första SETT-dag då det var dessa två som lockade oss mest utifrån recensioner, rykten och programmet. 
Två otroligt intensiva men inspirerande föreläsare som jag varmt kan rekommendera om man vill känna sig peppad och helt slut på samma gång. 

Micke Gunnarsson pratade bland annat om hur vi människor ofta ska vara något/bli något, "jag är förskollärare", jag är "förskolechef", "vad vill du bli i framtiden?",  som att vi inte duger precis som den vi är precis här och nu. Vilket såklart får mig att tänka på  hur vi talar om och med barn i förskolan och kanske framförallt de yngre barnen. Ger vi barn intrycket att de duger precis som dom är just precis nu, eller säger vi saker som kan tolkas som att de kommer bli något "mer" något "bättre" om de bara blir t.ex. lite äldre, lite längre eller kan lite mer?. 
Jag tror jag ramlar ner i den fällan både lite nu och då...  

Dennis Westerberg pratade om hur våra tankar har makt att förändra våra känslor, att vi lever här och nu och våra tankar om här och nu dikterar hur vi mår. Det bästa med det förflutna är att det just är det förflutna, det finns inte här och nu om vi inte tänker på det, på gott och ont. Han menade att vi alltid bara är en tanke ifrån lycka och arbetsglädje, men det handlar om vilka tankar vi väljer att föda och stanna vid. 
"Lycka handlar om att lägga märke till sunda tankar." 

*Utvecklingsarbete pågår*


Båda dessa föreläsare erbjöd en föreläsning med många skratt, högt tempo och många tänkvärda och inspirerande stunder. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna gå därifrån oberörd.  

Efter dessa två föreläsningar åt vi en otroligt god lunchbuffé på Scandic hotell precis bredvid mässan och spenderade eftermiddagen med att gå från monter till monter, prata med utställare, kolla på intressanta böcker och läromedel osv. (Underbart att ha en chef med sig som köper in både böcker och läromedel man känner sig taggade på efter intressanta föreläsningar). Jag längtar tills de nya böckerna kommer till förskolan så jag kan sätta igång med läsandet. 

När vi kände oss färdiga för dagen tog vi oss tillbaka till centrala Stockholm, checkade in på hotellet och gav oss ut på stan för lite sightseeing, shopping och middag. 
Allt i allt en toppen start på vår SETT resa. 






onsdag 15 april 2015

"Mediepedagogik på barnens villkor" - en bokrecension

Mina tankar kring boken. 

"Mediepedagogik på barnens villkor" - Ulla-Karin Lundgren Öhman mfl. 

Inför årets SETT - mässa (min första) fick vi som fått glädjen att följa med varsitt ex av boken "Mediepedagogik på barnens villkor"... och här kommer mina tankar om boken. 



Boken är uppdelad i flertalet kapitel skrivna av pedagoger eller fd pedagoger som arbetar på annan position inom området. I varje kapitel (nästan) får vi möta en ny pedagog som lämnar sin syn på ämnet och som syftar till att inspirera och problematisera mediepedagogikens "vara" i förskolan. 
Boken ställer några av de svåra frågorna inom mediepedagogik så som frågor kring etik men inspirerar också genom att ge exempel på hur förskolor har tillämpat mediepedagogiken för att uppnå ett fördjupat lärande som sträcker sig ämnes överskridande och som visar hur mediepedagogiken används som ett kompletterande läromedel för att hjälpa pedagoger att täcka alla delar av målen i läroplanen för förskolan.


Jag gillade boken, den gav mig frågor för eftertanke och inspiration till utveckling av mig själv som pedagog och mitt pedagogiska arbete med mediepedagogik, IKT, en digital förskola. 
 Men som alltid när man kommer till en bok blev jag mer fångad av vissa kapitel än andra. 

Allt som allt känner jag att det här är en sådan där bok som om den finns på förskolan blir en bok man kan läsa i när man behöver tänka till och tänka ett varv till, kanske få lite inspiration att fortsätta lite till när all ny teknik känns tung. En bok som jag anser att man med fördel kan läsa ett kapitel i taget och sedan ge sig tid att reflektera över. 

tisdag 14 april 2015

Fokus i bilder

"Fokusramar"


När barnen på min förskola började spendera mer tid med att dokumentera sitt lärande och sina upptäckter på egen hand uppstod ett behov hos oss att dels "märka upp" vilket barn vilken dokumentation tillhörde men också ett sätt att markera vad barnen vill "fokusera" på i sin bild (i de fall det är en detalj de vill fånga).

Vad är vems? 
Att markera upp "vems" någonting var löste barnen enkelt, de kom snabbt fram till två allternativ.
1. Låt en kompis ta bilden så du själv kan vara med på bilden och visa upp ditt bygge, teckning, sortering eller liknande.
2. Om du vill ta bilden själv, lägg en namnlapp, bild på dig själv eller liknande vid det du skapat för att visa att den tillhör dig.

Ofta ville våra barn dokumentera något snabbt, fortsätta sitt arbete och sedan återvända till den tidigare dokumentationen för att bearbeta den när de t.ex. hade flertalet bilder på ett bygge som växer fram eller liknande. Namnlapparna (som ofta blev valet då de flesta gärna ville ta bilderna på sina skapelser själva) blev ett enkelt och smidigt sätt för oss och barnen att känna igen och hitta vilka bilder som skulle sorteras till vilket barns mapp.


Annie visar upp sina sorterings skills, tre hjärtan i varje hög, sorterade i storleksordning från störst i botten till minst överst. Här tränades både matematik, finmotorik och problemlösning för att få alla hjärtan att ligga kvar i högarna. Ett självklart ögonblick att dokumentera! 


Josefine tog ett kort på sitt pussel som hon hade kämpat med länge för att klara av helt på egen hand.
I hennes mapp kan man se hur de pussel hon dokumenterat innehåller fler och fler bitar. 

Fokus 
Att hitta fokus i en bild handlade oftast om bilder utomhus t.ex. på skogsutflykten. 
När vi kom tillbaka från våra utflykter eller in från gården och gick igenom förmiddagens dokumentation tillsammans med barnen kunde vi ha en mängd bilder på gräs, barr och kottar. Men ofta hade barnen själva glömt av eller svårt att hitta vad de ville visa i bilden om de inte velat eller hunnit bearbeta bilden längre. Vi började då använda "fokusramar" (ett namn jag tagit till för att jag inte hade ett bättre, kanske redan är ett myntat uttryck...). 
Fokusramar fick jag först tips om för några år sedan på Naturhistoriska museet där en av pedagogerna använde det för att rikta barnens fokus till det hon pratade om, hon hade dock inget namn för det annat än att hon använde sin ram. 

Vi har ramar i olika former och storlekar för att passa barnens olika behov vid dokumentationen. 
Här nedan ser ni ett exempel: 


Ser ni vad fokus är inom ramen? 
Klart ni gör, i alla fall var det självklart för det barn som tagit bilden. 
Det är en bild på mossa i samma form som Afrika, ganska coolt eller hur? 






måndag 13 april 2015

Dokumentera och skapa med lärplatta - Bokrecension

"Dokumentera och skapa med lärplatta" - mina tankar om boken




För några veckor sedan fick jag låna ett ex av boken "Dokumentera och skapa med lärplatta" skriven av Monica Niemi av en vän och har äntligen kommit till skott med att läsa den. 
Boken är 64 sidor kort och lättläst, så när jag väl satte mig ner med den förstod jag inte riktigt varför jag har skjutit upp läsandet alls... 
För mig som arbetat relativt intensivt med lärplatta i förskolan sedan hösten 2011 var det kanske inte så mycket nya saker som togs upp i boken men jag kände ändå att den var helt värd att läsa. Absolut en bok jag kan rekommendera för de som vill komma igång med sitt arbete med lärplatta och behöver konkreta tips på vad de kan göra och hur dessa appar funkar. 


I boken får du en kort genomgång om saker att tänka på inför starten av arbete med lärplatta i förskolan samt praktiska tips på hur du kan använda flera "populära" appar i förskolan och deras olika funktioner med lätta bilder och förklaringar. 
De appar boken lyfter är: 
Skolstil 
Pages 
Book Creator 
My story 
Pic Collage 
Skitch 
GarageBand 
Hokusai 
Dropvox
Fotobabble 
Keynote 
Explain everything 
iMovie 
Puppet pals HD 
Sock puppets 
Art maker 
Imotion HD 

Enligt mig en bok värd att läsa och kanske be sin chef köpa in till förskolan? 
Kort, enkla förklaringar och tydliga instruktioner. Precis det där jag anser att man behöver när man är i uppstarten eller vill få lite snabb inspiration i sin pedagogiska utveckling. 

söndag 12 april 2015

Stanna i appen?

Stanna i appen? 


(Detta tips riktar sig till dig som arbetar med en iPad, alltså en lärplatta från apple då det är de vi använder i min stadsdel. Funktionen kanske finns i andra lärplattor men i så fall har jag tyvärr inte koll på dessa.)

Hos oss används våra lärplattor framförallt för dokumentation, för att ta kort, filma, skapa och dela med oss av våra erfarenheter och upptäckter på förskolan. Den används av barnen, pedagogerna på avdelningen och den används såklart av pedagoger och barn tillsammans. 

Som många säkert märkt i arbetet med lärplattor är det enkelt för barnen att byta app, oftast en väldigt bra egenskap eftersom det ger barnen möjlighet att flytta sig mellan appar för att uppnå de resultat de är ute efter. Som t.ex. att byta mellan kameran och en bildredigerings-app eller liknande.   
Men ibland när barnen vill arbeta med lärplattan utan att ha ett specifikt önskemål om vad de vill göra vill jag som pedagog styra innehållet. Det kanske är en app jag hittat som jag tror skulle berika just dessa barns språkutveckling, kanske är det en övning i finmotorik till ett barn som behöver öva på just detta, eller en matematikövning som jag tror dessa barn verkligen skulle uppskatta om vi satte oss ner och gav den ett försök tillsammans. 

Att barnen själva kan byta mellan apparna i lärplattan ser jag alltså inte som ett stort problem, speciellt inte med de äldre barnen men jag har märkt att många av de yngre barnen (framförallt 1-2) byter app av misstag och sedan blir frustrerade över att de blir avbrutna i sitt arbete. Jag får ofta frågan om hur man kan hjälpa barnen att stanna i den app de arbetar med. Så här kommer mitt tips på hur du enkelt löser detta. 

I din ipad finns en funktion som heter "Guidad åtkomst", med hjälp av denna funktion kan du som pedagog (eller förälder) låsa en app så att barnen inte kan stänga av eller byta ifrån appen utan din hjälp, genom att kräva ett lösenord för att komma ut ur appen. 

Så här gör du: 






Jag älskade det här tipset när jag hittade det, så det kanske finns några fler där ute som inte hade koll på detta ännu? :) 

Spelappar i förskolan, så här ser jag på det...

Spelappars vara eller inte vara? 

Spelappar är en omtalad del av lärplattans funktioner i förskolan, och diskussionen går åt många håll.
Somliga anser att alla spelappar inte har en plats i förskola och skola medan ord som "edutainment" (en hopslagning av engelskans education och entertainment) poppar upp inom fler och fler forum och menar att lärande uppnås genom att barnen får arbeta i appar som för dem är underhållande som t.ex. spelappar. 


Själv anser jag att spelappar absolut kan ha en del i förskolan... men på vissa villkor. 
Med dessa villkor menar jag: 
1. Att vi som pedagoger måste ta ställning till vad, hur och varför dessa appar utvecklar och berikar våra barns utveckling och lärande i förskolan.
2. En app kan ha ett mer eller mindre starkt pedagogiskt anspråk men en app blir aldrig pedagogisk på egen hand. Det krävs alltid en närvarande pedagog som stöttar och diskuterar innehållet tillsammans med barnen. 

För mig är inte spelandet den grundläggande funktionen jag vill åt i lärplattor på förskolan men det är ibland en bra ingång för att väcka barns intresse för saker de tidigare tyckt är svårt eller krångligt. 

Vilka appar väljer jag? 

Att välja vilka appar som hamnar på förskolans lärplatta är inte alltid lätt. Personligen brukar jag spendera en hel del tid med att eftersöka och läsa recensioner av appar innan jag laddar ner dem, i alla fall de som kostar pengar. Dessutom vill jag som pedagog alltid "provspela" alla appar som hamnar på förskolans lärplattor  för att se om  appen uppfyller mina förväntningar och för att jag själv skall kunna göra en bedömning kring om detta är en app som kan berika min barngrupp eller det enskilda barnets utveckling. 
Det blir en del felköp, men tillslut lär man sig vad som funkar i den egna barngruppen, vilken typ av appar du som pedagog känner dig bekväm med att låta barnen arbeta i osv. 

Men det viktigaste att komma ihåg kan nog ändå vara att barn i förskolan växer upp med dessa medier runt sig hela tiden, de vet vad som finns och hur det fungerar. Som pedagog måste du inte kunna allt, barnen kan visa vägen. Vår uppgift är att lita på deras förmåga och släppa kontrollen (japp lite panikkänslor ger det allt). Med det pedagogiska ansvaret... det ligger på oss.