måndag 4 maj 2015

QR koder och filmklipp

Arbeta med QR-koder


Att arbeta med QR koder är både roligt och givande men framförallt enkelt... när man väl förstått hur det funkar. 
Det är ett verktyg som kan användas till nästan vad som helst. Skattjakt, "fakta"filmer, ljud/film till bilder, info till föräldrar, uppdrag är bara några av de saker du kan använda QR koder till. 

I detta inlägg kommer jag att gå igenom hur du skapar QR koder till framförallt filmer (youtube klipp).  Hur du skapar ljud till bilder och använder dessa i kombination med QR koder kommer i ett kommande inlägg, då jag tror det blir för mastigt att ta både och i samma inlägg. 

Såhär funkar det: 

När du skall börja arbeta med QR koder behöver du börja med två saker. 
1. Ladda ner en app för att skapa/läsa QR koder. 


Jag använder mig av denna. 


2. Skapa innehållet som skall gömmas i din QR kod. Detta kan vara en länk till en hemsida, text, inbjudan till händelse, länk till youtube film osv. 

En av de saker jag använder QR koder till är små filmer jag själv har spelat in eller som är inspelade tillsammans med barnen. I dessa filmer syns dock aldrig barnen eller bilder på barnen då dessa delas på youtube för att skapa koden och kunna dela innehållet med föräldrar osv. 

När appen är nedladdad och du valt vilket innehåll du vill ha bakom din kod behöver du välja hur du vill dela detta. Är det en film eller bild du vill dela kan du börja med att skapa dessa. Det går fint att göra första steget rakt i kameran på din iPad. Du kan därefter redigera ditt innehåll med hjälp av olika appar för att nå det resultat du söker. 

Film: När jag redigerat klart min film i t.ex. flipagram, iMovie eller liknande brukar jag öppna appen Capture. 


Om du vill kan du skapa innehållet rakt i Capture, det är helt enkelt en smakfråga.







Eftersom jag inte kan skriva ut bilder direkt från min iPad brukar jag spara ner min QR koder till kamerarullen för att sedan lägga in dem i datorn och skriva ut den vägen. 

Sen är det bara att dela med sig av sin nyskapade kod. 



Ett inlägg om hur du arbetar med QR koder och bild med ljud kommer under nästa vecka. 
Missa inte heller mitt inlägg om hur du kan arbeta med Aurasma och en genomgång om hur appen fungerar som släpps senare i veckan. (v.19). 

Välkommen tillbaka! 

Ställ gärna en fråga om du känner att något var oklart eller om du funderar över något.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar