måndag 11 maj 2015

QR koder och bilder / bilder med ljud

Hur skapar man QR koder för bild/ bild med ljud? 

Såhär gör jag! 

(För en mer grundlig genomgång av QR koder samt hur man skapar koder till filmer se gärna mitt inlägg om detta tidigare i bloggen Länk hittar du här: QR koder och filmklipp


Du behöver: 

En QR läsare och appen Fotobabble


För att skapa den länk du behöver för att göra en QR-kod behöver du först använda appen Fotobabble 
( det finns helt säkert andra appar du kan använda men jag använder mig av denna). 

Öppna appen och ta fram den bild du vill arbeta med, antingen väljer du en bild från fotoalbumet eller så tar du/ barnet/barnen en ny. T.ex. en bild på en teckning som ett barn har skapat. 



När du öppnat bilden kan du välja Edit för att lägga till effekter på bilden som t.ex. klistermärken, byta ljussättning osv. 
Tryck på Record för att spela in ljud till bilden. Kanske får barnet berätta om den teckning bilden visar. (max 1 min). 

När du är nöjd med din redigering och ljudinspelning trycker du dig vidare på share. 
Jag brukar nu välja bort Public genom att stänga av den funktionen  


Scrolla längst ner på sidan för att välja "SMS" 


Denna sida kommer då upp, kopiera länken som nedan. 


Du är nu redo att öppna din QR app. 
Välj skapare i menyn och tryck på + symbolen i högra övre hörnet. 
Du vill dela din nya länk som Hemsida. 

Klistra in länken och tryck skapa. 


Klart, din nya QR kod till bild med eller utan ljud är nu skapad. 
Tryck på QR koden och välj dela för att sedan spara bilden till ditt bibliotek för att kunna lägga över den till och skriva ut den från en dator. 

Dags att låta fantasin flöda! 

Har du några frågor eller funderingar? Skicka gärna en kommentar! :) 

// Malin 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar