måndag 18 maj 2015

"Fakta appar" Djur och Natur.

Djur och natur, några "nyttoappar". 

Kan du alla namn, läten och spår på djur och flora i din omgivning? Isåfall gratulerar jag dig tusenfalt, för det kan INTE jag. Jag är faktiskt rätt kass på allt det där... men det gör inte så mycket för jag har min iPad ute i naturen och den kan det mesta! 

Här kommer en kort introduktion av fem "nyttoappar" om djur och natur. 






Vi börjar med Viltappen

appen ges ut av svenska jägareförbundet vilket begränsar den till djur som jagas... av jägare.  Det innefattar dock både däggdjur och fåglar. Här finns alltså inte information om alla de djur du kanske vill söka om men den fyller ändå sin funktion enligt mig, den är dessutom gratis. 


I appen kan du få information om olika djurarter i naturen, du kan lyssna på deras läten, kolla in deras spillning samt spår. Vill du kan du också fylla i dina egna "upplevelser" i appen. 


Ovan ser du ett exempel på hur en faktasida kan se ut. 
En cool funktion som uppskattas mycket av våra barn är funktionen "Spårmall" som finns på "fakta" sidan, med den får du ett transparent spår du kan hålla över ett spår du hittat i skogen för att jämföra och se om de matchar. 

 Nästa app är "Fågelbok för barn". 

I denna app kan du välja mellan uppläsare eller självläsning. 
Tyvärr har inte gratisversionen med alla fågelarter vår barngrupp ville komma åt så vi använder denna app i kombination med appen som presenteras efter denna. 



Genom att trycka på symbolen med de tre fåglarna i vänstra hörnet får du fram en meny där du kan leta fram den fågel du är ute efter. När du kommit in på en fågelsida kan du läsa eller lyssna på kort fakta om fågeln, du kan också lyssna på fågelns läte. 

"KRAX" 

är nog en av de vanligaste apparna i förskolan och även om vår barngrupp föredrar appen fågelbok för barn (den är lättare enligt dem) så funkar Krax som ett bra komplement då du där har tillgång till fåglar du inte får i fågelboken. 







Även i denna app har varje fågel en liten faktasida. Du kan kolla på bilder, läsa fakta och lyssna på fågelns läte. 


Nästa app: "My flora".


Denna app är gjord för iPhone och ser därför lite speciell ut på iPaden, den funkar lika bra ändå dock. 
Här kan du leta reda på den blomma du letar efter med hjälp av flera olika kategorier. 
Du kan t.ex. gå in på huvudlistan, sortera efter färg, blomningsmånad osv. 






Sist men absolut inte minst, "Min första småkrypsapp" 

Denna app är tyvärr inte gratis (29:-) men jag tycker den är fantastiskt enkel att arbeta med både för mig själv och för barnen. 
I appen kan du välja kategori enligt nedan vilket barnen ofta tycker är en rolig utmaning då de måste ta reda på hur många ben småkrypet de hittat har... 


Varje litet småkryp har en egen lite faktasida du kan läsa på, jag saknar uppläsningen då jag ofta upplever att barnen känner sig mer självständiga av att de kan få sidan uppläst på egen hand istället för att be om hjälp. (Även om de såklart har en vuxen med sig i sitt upptäckande). 



Om ni samlar småkryp i barngruppen kan ni på "baksidan" av varje faktasida fylla i att ni hittat småkrypet, lägga till en bild på ert fynd, vart ni hittade det och när. Enkel dokumentation för barnen där de själva kan fylla i tillsammans för att dokumentera sitt fynd. 


Jag är inget stort fan av belöningssystem men appen innehåller en sida där barnen får små märken ju fler småkryp de samlat in. Efter första blir de småsamlare, efter fyra samlare och efter 10 storsamlare osv. Du får också "Medaljer" när du samlat alla inom samma familj.
Inte en funktion jag letar efter i en app men barnen verkar bli taggade av att leta vidare och lära sig mer om småkryp för att få de där små märkena så det kanske ändå inte är helt av ondo. 

Hoppas detta inlägg gav dig lite insyn i dessa appar och kanske en klarare bild kring om du vill skaffa dem eller inte. Fler "nyttoappar" kommer i senare inlägg.
Ställ gärna en fråga eller lämna en kommentar om du undrar över något. 

// Malin 

(alla bilder är lånade från apparna för att visa hur du kan arbeta med apparna i förskolan. Aplarnas skapare är dock ägare till rättigheterna för bilderna du ser om inget annat anges.) 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar