måndag 13 april 2015

Dokumentera och skapa med lärplatta - Bokrecension

"Dokumentera och skapa med lärplatta" - mina tankar om boken




För några veckor sedan fick jag låna ett ex av boken "Dokumentera och skapa med lärplatta" skriven av Monica Niemi av en vän och har äntligen kommit till skott med att läsa den. 
Boken är 64 sidor kort och lättläst, så när jag väl satte mig ner med den förstod jag inte riktigt varför jag har skjutit upp läsandet alls... 
För mig som arbetat relativt intensivt med lärplatta i förskolan sedan hösten 2011 var det kanske inte så mycket nya saker som togs upp i boken men jag kände ändå att den var helt värd att läsa. Absolut en bok jag kan rekommendera för de som vill komma igång med sitt arbete med lärplatta och behöver konkreta tips på vad de kan göra och hur dessa appar funkar. 


I boken får du en kort genomgång om saker att tänka på inför starten av arbete med lärplatta i förskolan samt praktiska tips på hur du kan använda flera "populära" appar i förskolan och deras olika funktioner med lätta bilder och förklaringar. 
De appar boken lyfter är: 
Skolstil 
Pages 
Book Creator 
My story 
Pic Collage 
Skitch 
GarageBand 
Hokusai 
Dropvox
Fotobabble 
Keynote 
Explain everything 
iMovie 
Puppet pals HD 
Sock puppets 
Art maker 
Imotion HD 

Enligt mig en bok värd att läsa och kanske be sin chef köpa in till förskolan? 
Kort, enkla förklaringar och tydliga instruktioner. Precis det där jag anser att man behöver när man är i uppstarten eller vill få lite snabb inspiration i sin pedagogiska utveckling. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar